Uncategorized

Pełnoziarniste orkiszowe placki bananowe na drożdżach

Rate this post
Ostatnio mam coraz mniej czasu na gotowanie, dużo nauki, od której staram się co jakiś czas uwalniać i odpoczywać w gronie znajomych, do tego dochodzi lekkie jesienno-zimowe rozleniwienie i wolnego czasu jest całkowicie zero. Ostatnio zobaczyłam na jakiejś stronie podobny przepis i od razu mnie zainteresował, przepisałam go z moimi modyfikacjami i następnego dnia śniadaniowe placki już leżały na moim talerzu. Są naprawdę przepyszne, jednak ich przygotowanie zajmuje dość dużo czasu, głównie przez to, że trzeba dać czas drożdżom na wyrośnięcie. 
Drożdże piwowarskie są źródłem łatwo przyswajalnego białka. Zawierają prawie cały zestaw witamin z grupy B oraz wiele substancji mineralnych – fosfor, cynk, magnez, żelazo, potas, selen i chrom. Ze względu na bogaty skład drożdże piwne są idealnym suplementem diety w przypadku problemów ze skórą lub włosami. Witaminy z grupy B biorą udział w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek. Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania skóry i błon śluzowych. Mogą zapobiegać nadmiernemu przetłuszczaniu się skóry i włosów. 
Jeśli nie macie pod ręką mąki orkiszowej, to można ją zastąpić pszenną pełnoziarnistą, chociaż mi znaczniej bardziej odpowiada smak tej pierwszej, jest dużo delikatniejszy i neutralny. 
Z podanych składników wychodzi 5 grubych placków.

 Składniki:

  • pół szklanki mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 10 g drożdży
  • 1/4-1/3 szklanki mleka 1,5-2%
  • białko z jednego jaja + szczypta soli
  • łyżeczka ksylitolu lub innego cukru
  • 1 banan

 Mleko podgrzać (nie może być gorące, ma być po prostu ciepłe), połączyć z drożdżami, łyżką mąki i cukrem, wszystko wymnieszać i odstawić aż wyrośnie. Potem połączyć wyrośnięte drożdże z resztą mąki i delikatnie zmiksować, odstawić na 20 minut. W tym czasie pokroić banana i ubić białko na sztywną pianę (przez dodanie szczypty soli uda się to zrobićszybciej). Połączyć delikatnie łyżką wyrośnięte ciasto z białkiem, dodać banana. Rozgrzać patelnię do wysokiej temperatury (jeśli jest starsza lub słabej jakości, należy dodać trochę tłuszczu, ja nie musiałam i placki nie przywierały. Nakładać ciasto porcjami, przykryć pokrywką i smażyć na małym ogniu, po paru minutach przerzucić na drugą stronę drewnianą łopatką. Po upieczeniu podawac z prażonymi pestkami słonecznika, dyni lub migdałami i innymi owocami. Ja polałam je jeszcze deliktanie syropem z agawy, który otrzymałam od Naturalnej Spiżarni w ostatniej przesyłce 🙂

Wartość kaloryczna placków (bez prażonych pestek i syropu z agawy) : 396 kcal
Białko: 15 g
Tłuszcze: 3 g
Węglowodany: 80,7 g

10 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *