Hummus

Hummus

Czym jest Hummus?

Hummus jest rodzajem pasty do chleba oraz placków chlebopodobnych w tradycji kulinarnych kultur bliskowschodnich i obszarów Morza Śródziemnego, głównym składnikiem hummusu jest ciecierzyca.
Ciecierzyca jest warzywem strączkowym, ze względu na dobry skład aminokwasowy jest świetnym zamiennikiem mięsa w diecie wegetariańskiej, Posiada spore ilości błonnika, który zapobiega powstawaniu raka jelita grubego, pomaga przy zaparciach, ma niski indeks glikemiczny, przez co stabilizuje poziom glukozy we krwi.
Dzięki temu, że zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływa na działanie śledziony, trzustki i żołądka. Jej spożywanie podnosi odporność organizmu i dobrze wpływa na stan włosów, skóry i paznokci.

Gotowanie ciecierzycy

Trudno określić dokładny czas gotowania ciecierzycy, zależy od producenta i jej rodzaju. Kupowałam zarówno ciecierzycę bio, jak i tą tańszą, zwykłą. Bio miała troszkę mniejsze ziarenka, przez co gotowała się krócej i według mnie smakowała lepiej, chociaż była ponad dwukrotnie droższa od zwykłej ciecierzycy, która jest do kupienia na dziale z mąkami/kaszami/ ryżem na przykład w Tesco.
Sezam, z którego robi się pastę sezamową posiada wiele witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, ponadto zawiera lecytynę, dzięki której pomaga w trakcie intensywnej pracy umysłowej. Białko zawarte w sezamie ma podobną wartość odżywczą jak białko zawarte w białku jaja kurzego, dodatkowo jest bardzo łatwo przyswajane przez organizm. Sezam posiada dużo witamin A, E, tych z grupy B, magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu.
Swoją pastę robiłam na 1/2 porcji. Z podanych składników powinna wyjść duża miseczka (około 20 porcji), można stosować pastę jako zdrowszy zamiennik masła.

Hummus – przepis

Składniki:

  • 200 g ugotowanej ciecierzycy KLIK
  • 4 łyżki pasty tahini
  • łyżka oliwy
  • 2 płaskie łyżki soku z cytryny
  • jeden ząbek czosnku
  • sól/pieprz
  • około 50 ml wody z gotowania ciecierzycy

Ciecierzycę ugotować w osolonej wodzie. Można też użyć gotowej, z puszki  puszki, odcedzić i wrzucić do blendera. Ząbek czosnku obrać i zmiażdżyć, dorzucić do ciecierzycy, a następnie do wszystkich składników dodać pastę sezamową, sok z cytryny i oliwę.

Wszystko zmiksować na gładką masę. Spróbować i doprawić do smaku solą i świeżo zmielonym pieprzem.

Całość należy przełożyć do miseczki. Hummus można przechowywać w lodówce nawet 3-4 dni. Najlepiej jest jednak przełożyć potem masę do pudełeczka z przykrywką, żeby pasta nie obsychała z wierzchu.

Wartość kaloryczna całego przepisu na hummus: 948 kcal
Białko : 28 g
Tłuszcze : 67 g
Węglowodany : 67 g

Najlepiej smakuje ze świeżym, chrupiącym pełnoziarnistym pieczywem 🙂

Jeśli masz ochotę na więcej, zobacz inne przepisy na pasty do kanapek:

Feel Eat

8 myśli w temacie “Hummus

  1. Uwielbiam hummus i jego prostszą wersję jako codzienną pastę do pieczywa. Zazwyczaj jak zrobię porcję z jednej puszki cieciorki pochłaniamy ją z Nim na jedną kolację 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Powrót do góry