KOLACJA,  OBIAD

Odchudzona fasolka po bretońsku

Rate this post
Lubię fasolę, ale nie znam zbyt wielu dań z nią w roli głównej, to danie za to kojarzę bardzo dobrze. Niestety, używa się do niego kiełbasy, która często jest bardzo tłusta i zawiera niewiele mięsa, a więc i białka, dlatego zastąpiłam ją piersią z kurczaka, a by nadać potrawie charakterystyczny smak – wędzoną piersią z kurczaka. Po przesmażeniu jest bardzo chrupiąca. Danie jest sycące, zawiera dużo białka, złożone węglowodany i niewiele tłuszczu. Podałam składniki na 2-3 osoby. Fasola jest źródłem odżywczego białka, w którym znajdują się duże ilościlizyny. Lizyna jest potrzebna organizmowi do produkcji karnityny. Karnityna z kolei wykazuje korzystne działanie na organizm – wzmacnia serce, zapobiega chorobie niedokrwiennej, a także przeciwdziała zawałowi. Fasola powinna znaleźć się w diecie osób, które często jedzą mięso, ryby, jaja i produkty zbożowe – pokarmy kwasotwórcze. Białko fasoli jest zasadotwórcze, w związku z czym pozwala zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fasola zmniejsza wydzielanie kwasów żołądkowych. Dlatego też jest szczególnie cenna dla osób cierpiących na
nadkwasotę i zgagę. W fasoli ukryte są witaminy z grupy B oraz witamina E. Poza tym fasola jest bogata w fosfor, potas, magnez, wapń i żelazo.

Jest
bogata w potas, wapń i fosfor. W przeciwieństwie do grochu nie zawiera
sodu. W niektórych jej gatunkach występuje żelazo (haricot), kwas
foliowy (mung, pinto, z czarnym oczkiem), selen (z czarnym oczkiem) oraz
dobroczynny zwłaszcza dla mężczyzn cynk (fasola czerwona,
nerkowa i czarna). Fasola ma też lekkostrawną skrobię i substancje
hamujące rozrost tkanek nowotworowych (inhibitory proteazy), a także
rozpuszczalny błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar
cholesterolu. Niestety ma także wady – powoduje wzdęcia i gazy. Dlatego
nie mogą jej jeść kobiety w ciąży i karmiące piersią, małe dzieci, osoby
starsze i cierpiące na zaparcia.http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/fasola-wartosc-odzywcza-gatunki-fasoli-sposoby-przyrzadzania_33486.html

 

Jest
bogata w potas, wapń i fosfor. W przeciwieństwie do grochu nie zawiera
sodu. W niektórych jej gatunkach występuje żelazo (haricot), kwas
foliowy (mung, pinto, z czarnym oczkiem), selen (z czarnym oczkiem) oraz
dobroczynny zwłaszcza dla mężczyzn cynk (fasola czerwona,
nerkowa i czarna). Fasola ma też lekkostrawną skrobię i substancje
hamujące rozrost tkanek nowotworowych (inhibitory proteazy), a także
rozpuszczalny błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar
cholesterolu. Niestety ma także wady – powoduje wzdęcia i gazy. Dlatego
nie mogą jej jeść kobiety w ciąży i karmiące piersią, małe dzieci, osoby
starsze i cierpiące na zaparcia.http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/fasola-wartosc-odzywcza-gatunki-fasoli-sposoby-przyrzadzania_33486.html

Składniki:

  • wędzona pierś z kurczaka
  • puszka białej fasoli konserwowej
  • czerwona cebula
  • 200 ml gęstego przecieru pomidorowego lub puszka pomidorów krojonych
  • słodka papryka, ostra papryka, majeranek, kminek, pieprz cayenne, sól, pieprz, czosnek granulowany
  • łyżeczka oleju kokosowego lub innego tłuszczu roślinnego

Na patelni rozgrzać łyżeczkę tłuszczu, zeszklić cebulę, dodać pokrojoną w paseczki lub kostkę wędzoną pierś z kurczaka, wszystko podsmażyć, żeby pierś z kurczaka stała się chrupiąca, dodać przecier pomidorowy i odcedzoną fasolę. Nie należy z fasoli zmywać zalewy, należy ją jedynie odcedzić, to zagęści potrawę. Dodać przyprawy i wymieszać i spróbować, podgotować na małym ogniu bez przykrycia, aż wszystko zgęstnieje. Najlepiej podawać na ciepło.

 

 

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *